CANIM DERS ÇALIŞMAK İSTEMİYOR

Çocuğumun içinden ders çalışmak gelmiyor. Problem ortak. Benim çocuğumun içinden ders
çalışmak geliyor diyen kaç kişi?

Soru soracağım, sizden cevap bekliyorum. Öğrencinin tanımı nedir? Öğrenci kime denir?
(Velilerden cevapları alınır)

Öğrencinin tanımını size daha önce soran oldu mu? Büyük olasılıkla ilk kez soruluyordur.
Tanımı ne kadar bildiğimiz ve bilerek davrandığımız şüpheli.
Öğrenci öğrenmekle yükümlü olan kişidir.

Çocuklarınız öğrenmeye hazır mı?
Eski dilde öğrenci nedir biliyor musunuz? – Talebe yani talep eden demektir.
Çocuklar eskisi kadar talep etmiyorlar. İştahsız çocuklara benziyorlar. Neden çocuklarımız iştahsız?
1. Çocuğunuz çalışmıyor, ona çalış demenizin bir etkisi olmadığını biliyorsunuz. Çalış
dediğinizde çalışıyorsa çocuğunuzun sizin yönlendirmenize ihtiyacı olduğunu gösterir.
Ancak çocukların cevabı genellikle bana karışma sonra çalışırım şeklinde olur.
2. Çalışmak zevkli bir şey değil. Çocuğun sevdiği zevkli, renkli başka şeyler var. Bu kadar
yoğun teknolojiyle hiç birimiz büyümedik. Bizim önümüze ders alternatifsiz geliyordu.
Oysa şimdi çekici kanallar çok fazla ve tüketim alanına döndü.
3. Teknoloji kullanımı yoğunluğu çocuğun ders çalışmasını engelleyebiliyor.

Prof. Dr. Erdal ATABEK 3 yaşında vermediğinizi 13 yaşında istiyorsunuz diyor.
Çocuğunuz bir sorun yaşıyorsa, eğer bu sorun bir süreden beri oluyorsa, dün yaşanan A olayı
bunu patlatmadıysa bu sorun minimum 5 sene önceden geliyor demektir. Bunu konuşmayla
çözemezsiniz.

Peki biz ne yaptık da bu oldu? Yani 3 yaşında olduysa biz ne yaptık?
Çocuğunuz 3 yaşındayken 1 sepet oyuncağı var mıydı? Bu 1 sepet oyuncağı önüne döküp
oynamasına izin verdiniz mi? İşte problem burada başladı. 1 sepet oyuncağı önüne döktüğünüzde
çocuk 4-5 saniyede bir oyuncak tüketir. Bu durumda nasıl kalıcı bir süreci ve sabretmeyi
öğrenebilir? Çocuk 1 oyuncakla oynamayı bilmiyor. 3 yaşında 3 saniyede bir tüketmeyi
öğrendiğinde şimdi çocuk dersi Amerikan filmi tarzında istiyor. Hızlı hayat hayatımıza nüfuz
ettiğinden çocuklar yüksek tempolu eğlenerek öğrenmesi gerektiğini sanıyor.
Siz msn kıvamında öğrenme heyecanı olarak ararsanız öğrenme olmaz.

Öğrenme ne demek?
Öğretmenimiz bize tekrar yapın der niye olduğunu söylemezler. Günlük tekrar niye istenir?
Testerenin ağaca yaptığı ile bilginin zihnimize yaptığı birbirine benziyor. Oyuğun genişlemesi
gerekiyor. Vücut birkaç volt elektrikle çalışıyor, o elektrik beyinde açtığınız oluklar arasında
elektriksel bağlantılar oluşturuyor ve öğrenme oluyor.
(Tekrarın nasıl olduğunu anlat.)

Öğrencilerin en büyük hatası anladığını öğrendiği sanıyor. Anlamak zihinsel, öğrenmek eylemle
olur. Uygulayabiliyorsanız öğrenmişsiniz demektir. Araba kullanmaya benzer. Arabanın nasıl
kullanılacağını anlatırız ve anlarız da ama uygulayın bakalım. Öğrenci de anladığı şeyi öğrendiğini
sanıyor.
Eğer siz koruyucu bir ebeveynseniz çocuğunuz hep alıcı oluyor.

Bir çocuğa sorumluluk vermenin yaşı nedir?
Çocuk 18 aylıkken tuvalet eğitimi vermeye başladığınızda sorumluluk vermiş olursunuz.
Çocuğunuzun kendini besleme becerisini durdurmayın. Çocuk kendini beslemeyi öğrendiğinde bir
beceri geliştirir ve hayatta kalma yolunu bulur.

1. Ne yapacağız?
2. Bu işin içindeki sorunlar neler?

Örneğin benim kilom ile sorunum var. Vereceğim ama yiyorum, nasıl olacak? Hep vereceğim
diyorum ama böreklere pastalar dayanamıyorum.

Çocuğunuz çalışacağım diyor ama çalışmıyor. Bu çatışma nedir? Neden çocuğunuz dersin
başında değil?
Çünkü bir bedel ödemiyor. Yaptırımla karşılaşmıyor. Bir bedel ödemeden bir davranışa sahip olmak
imkansız. Süreci görmek istemiyorum, zor geliyor. Niye zor geliyor? Çocuklarımızla çatışmak
istemiyoruz. Bizim hep onlar için bir şeyler yapmamızdan. “Ay kıyamam ona” hali yaşadığımız için
Eğer siz kıyamam derseniz dış dünyada çocuğunuza kıyacak biri mutlaka vardır. (Ders ya da
sorumluluk ya da benzeri konularda)

Kötü insanlar çocuklara yetişkin gibi davranıyor. Büyüdüğünü hissettiriyor. Siz çocuk muamelesi
yaptığınızda yaşına uygun sorumluluklar vermediğinizde bu tür insanlardan daha kolay etkileniyor.
Çocuğunuza verebileceğiniz en değerli şey SORUMLULUKtur. İnanın çocuklarınız sorumluluk
alabilir.

Çocuğun sorumluluk almasını, ders çalışmasını engelleyen faktörler ortaya çıkıyor; umutsuzluk,
hayal kurma ve sınav kaygısı…

Öğrenciye en yakın meslek hangisi?
Çiftçilik
Hiçbir çiftçi akşam ektiği tohumun yarın çıkmasını beklemez ama öğrenci bekler. Bilgi aynı yatırım
sürecinin sonrasında gelecektir.

Çocuklara anlık hazza yenik düşmeyip sürecin önemini öğretmemiz gerekiyor.

Ders çalışıp başarısız olmak imkansızdır. Günlük tekrar yapan öğrenci umutsuzlukla tanışmaz. Bir
süre sonra yapabildiğini fark edecektir.

Çocuklarımız ben yaptım doğrudur düşüncesindeler. Çocuklarımızın yaptıklarını destekleyeceğiz
ancak çok desteklenirse şişkin özgüvene sahip oluyorlar Onun yerine 1 dk bunu beğendim ancak
sanırım şöyle de yapabilirdin şeklinde bir yaklaşım daha doğru olur.

1. durum yaşına uygun sorumluluklar verme dedik. 2. durum hayal kurma

Hayal kurma ciddi bir savunma mekanizması olarak karşımıza çıkmaya başladı. Teknoloji hayattan
beklentileri yükseltti. Gerçek hayatta elde edemediklerine hayal yoluyla ulaşmaya çalışıyorlar.
Hayal kurma kötü bir şey değildir. Ancak kurduğumuz hayalin nelere ihtiyaç duyurduğu ve süresi
önemlidir.
4. sınıfa kadar oyundan çıkamama normal sayılır. 4. sınıftan itibaren eğer çocuğunuz çok yoğun
hayal kuruyorsa uzman desteği almanız gerekir.

3. durum sınav kaygısı : Çocuğunuz düzenli çalışma alışkanlığına sahip değildir. Bir gece önce çok
çalışır buna bağlı olarak ertesi gün sınavda heyecanlanır. Bu sınav kaygısı değildir. Düzenli çalışan

bir çocuk sınavda sorun yaşıyorsa ve kaygılanıyorsa işte bu sınav kaygısıdır. Çocuk başarılı ancak
kağıda aktaramıyorsa performans anksiyetesi- sınav kaygısı var deriz.

Çocuğun ders çalışmasını etkileyen faktörler:

İç faktörler :
* Benim çocuğum ne kadar umutsuz? Ne kadar hayal kuruyor? Ne kadar sınav kaygısı var?

Dış faktörler :
• Hayır diyememek.
• Çalışma ortamı- odasında tv, bilgisayar, müzik seti var mı? Ben olsam çalışmazdım.
Çocuğunuzun odası teknoloji dolu ise ders çalışmasını beklemek hayal sayılır.
“Ders zaten zevkli değil, sorumluklarla ilgili zaten sorunum var, hiçbir şey için bedel ödemeye
alışmamışım neden çalışayım?” Çocuk çalışma görünümlü hayat sürer ancak çalışmaz.

• Çocuğunuzla çatışmaktan kaçınmayın. Ben dilini kullanın, siz neler hissediyorsunuz onu
anlatın. Sen dilini kullandığınızda çocuk savunmaya geçer ya da saldırır.
• Çocuklarınıza kısa vadeli hedefler koyun. Uzun vadeli hedefler koymayın. Kısa vadeli
hedefler onları başarıyla karşılaştırır. Bu günden 1 yıl sonraya hedef koyduğunuzda çocuk
yılar.
• 8. sınıftaysa teknoloji çocuğun odasında olmamalı, ara sınıflardaysa dersten sonra ulaşabilir.
Bazı kuralların çocuğa yetişkin tarafından tanımlanması gerekir. Çocuk itiraz edecektir.
Siz dirençli olarak devam edebilirseniz çocuk bu davranışından uzaklaşacaktır. Bu kolay
olmayacak elbette. Siz de ebeveyn olarak bir bedel ödeyeceksiniz. bir şeyler yapmanız
gerekiyor. (Gece çikolata örneği- ağlarsan elde edersin)

Eğer bir çocuğa şartsız sevgi ve tutarlılık veriliyorsa sağlıklı bir birey olur.

Elinize bir kağıt ve kalem alın ve evinizin anayasalarını yazın. Bazı anayasa maddeleri var ki
değiştirilemez. Bizim ev anayasamızın birkaç maddesi de değişmesin. Evinizin değişmez kurallarını
(çok değil birkaç tane) çocuğunuzdan beklentilerinizi yazın, uzlaşın. Örneğin ; mutlaka kahvaltı
edeceksin. Ya da ben eve girdikten bir süre sonra ders çalışmanı istiyorum sonra teknolojiye
ulaşabilirsin.
Bunları net bir şekilde çocuğunuza anlatıp tutarlı olursanız birkaç ay sonra davranış değişiklikleri
görülebilir olur.
Evinizin anayasası yoksa kafasına göre yönetiliyor demektir.
Sizler sorumluluk aldığınızda o da alacaktır. Anayasa maddelerine çocuğun katkısı olamaz yasa
maddelerine olabilir. Anaysa maddesi somut olmalı.
• Dersin bitmeden bilgisayara ulaşamazsın.
• Eve girdikten 1 saat sonra dersin başına oturacaksın gibi….

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s